Moderne talen-Wetenschappen (D)

"Taal en wetenschap... een straffe symbiose!"

Moderne talen-wetenschappen is een sterk-theoretische richting. De wetenschappen komen op een deductieve, empirische en probleemoplossende manier aan bod. Het kritisch en analytisch vermogen wordt verder aangescherpt. De moderne (vreemde) talen Nederlands, Duits, Engels en Frans vormen de tweede pijler van deze studierichting. Binnen deze taalvakken komt de focus te liggen op de ontwikkeling van de communicatieve vaardigheden, die alsmaar belangrijker worden in onze sterk geïnternationaliseerde samenleving.

Leerlingen Moderne talen-wetenschappen tonen inzicht in complexe leerinhouden, leggen vlot verbanden en kunnen logisch redeneren. Deze leerlingen excelleren in verbale en linguïstische vaardigheden en hebben een uitstekend gevoel voor taal. Ze analyseren taal op een abstract niveau en gaan op een gestructureerde manier om met talen. Ze kunnen zich vlot en passend uitdrukken in verschillende moderne talen en zijn nieuwsgierig naar andere culturen. Ze hebben een goed begrip van taal als systeem en zijn geïnteresseerd in literatuur. Bovendien kunnen ze zich vlot en passend uitdrukken in verschillende moderne talen. Daarnaast verkennen ze systematisch verbanden bij het onderzoeken van fenomenen en het oplossen van problemen in biologie, chemie en fysica. Ze maken gebruik van geowetenschappelijke methoden om ruimtelijke fenomenen te analyseren. Ook zetten ze wiskundige vaardigheden in en hanteren abstracte wiskundige concepten bij het oplossen van problemen.

Na een middelbare opleiding Moderne talen-wetenschappen liggen academische en professionele bachelors binnen de mogelijkheden.

Moderne Talen-Wetenschappen

Wiskunde 4

Experturen* 2 2

Keuzemogelijkheden experturen*

CULTUUR.COM
Ben je dol op cultuur in al haar vormen? Ben je helemaal into (sociale) media en deins je niet terug voor kunst? Bezoek je graag musea en sta je open voor tradities van andere landen? Dan ben je de geknipte kandidaat voor het expertuur cultuur.com. #Kunstencultuurzijnnietallesmaarzonderkunstencultuurisallesniets

EDIT
Kruip je graag in je pen? Vind je het leuk om foto’s creatief te bewerken? Surf je regelmatig door de nationale en internationale nieuwssites? Ben je gebrand om alle laatste Atlasnieuwtjes met de wereld te delen? Dan is Edit iets voor jou. Een gloednieuwe, blitse, Genkse gazet ziet het licht! Start de persen!

I AMM
Sta je verwonderd in het leven? Heb je interesse in de denkwijze van anderen? Wil je met een kritische en tolerante blik naar jezelf, de mens en de maatschappij kijken? Denk je eraan om psycholoog, pedagoog of criminoloog te worden? Dan is I AMM (aarde – mens – maatschappij) wel iets voor jou!

ROBOTICA

Ontdek de fascinerende wereld van robotica! Leer programmeren, bouwen en besturen van robots op een leuke en uitdagende manier. Ontwikkel waardevolle vaardigheden voor de toekomst, terwijl je samenwerkt met leeftijdsgenoten. Verken grensverleggende technologieën en laat je creativiteit de vrije loop. Word een innovator in de wereld van robotica en geef je toekomst vorm!

SCIENCE-LAB
In deze experturen, die biologie, chemie en fysica combineren, ontwikkel je belangrijke vaardigheden zoals het opstellen van onderzoeksvragen, het formuleren van hypotheses, het ontwerpen van experimenten en het analyseren van data. Je ontwikkelt ook een kritische houding tegenover wetenschappelijke claims. In Science-lab ben je op een veilige manier praktisch in een labo bezig om je begrip en vaardigheden in de wetenschap te vergroten. Haal die reageerbuizen, pipetten, gasbranders en microscopen maar uit de kast!

TAALATELIER
Ni hăo! Wil je jezelf onderdompelen in een nieuwe vreemde taal buiten het Engels of het Frans? Vind je meertaligheid belangrijk voor het latere, professionele leven? Sluit dan aan bij het taalatelier! Bienvenido!

WISKUNDE

Ontdek de kracht van wiskunde en laat je verrassen door de eindeloze mogelijkheden! Leer op een boeiende en interactieve manier over algebra, meetkunde en calculus, en ontwikkel waardevolle analytische vaardigheden die je verder zullen brengen. bereid je voor op een wereld van uitdagingen en ontdekkingen met wiskunde als jouw gids!

SPORTEN
Atletiek
Dans*
Gymnastiek**
Mountainbike****
Omnisport***
Paardrijden****
Tennis**
Voetbal**
Volleybal **

* Voor dit talent dien je een instaptest af te leggen.
** Voor deze talenten dien je aangesloten te zijn bij een club.
*** Voor deze talenten is er een inschalingsproef voor niveaugroepen.
**** Bewijs van ervaring

PROJECT X
Vind je je gading niet in één van onze experturen? Geen paniek! We ontvangen je graag in Project X. In deze twee lesuren ontwikkel je je digiskills, terwijl je projectmatig leert werken. Ontdek hoe je innovatieve, digitale oplossingen bedenkt en jezelf uitdaagt in een creatieve omgeving.

Experturen worden enkel ingericht bij voldoende belangstelling! Voor bepaalde experturen is er een maximum aantal deelnemers.

Moderne Talen-Wetenschappen in beeld

Deze informatie zal weldra aangevuld worden.