Project: Fytotron 2ST

De leerlingen van het tweede jaar STEM-TECHNIEKEN kregen de opdracht om een prototype te ontwerpen en te realiseren met als doel een ideale klimaatomgeving te creëren voor een jonge plant.


De leerlingen gingen op onderzoek. Ze maakten kennis met urban vertical farming. Dit productieproces werd grondig onder de loep genomen en de voor- en nadelen t.o.v. de traditionele landbouw werden afgewogen. Door zelf zaden te oogsten van afgedankte groenten en fruit, deze te zaaien en te verzorgen, konden de leerlingen duidelijk het kiem- en groeiproces van een plant volgen. De meeste leerlingen hadden snel ontwerpideeën, waarbij ze plastic nodig hadden om zonlicht tot bij hun plantjes te krijgen. Maar plastic is erg duur in aankoop en dus zochten ze naar een andere oplossing, nl. petflessen. Het begrip upcycling werd onderzocht en de onderzoeksvraag luidde nu: 'Hoe kunnen we door gebruik te maken van petflessen en minimale toevoegingen een ideale klimaatomgeving creëren voor een jonge plant?'

Het resultaat is een eigen vertical farm in de klas! Opklimmend vocht ontstaat door het waterreservoir en de voedingsgrond te verbinden met touw. De plant groeit sneller, omdat deze geplaatst wordt in een afgesloten “dome” waardoor de temperatuur en luchtvochtigheid hoog blijven. Ook werden ventilatiegaten toegevoegd. De minimale toevoegingen werden getekend m.b.v. AutoCAD Inventor en uitgesneden met de lasercutter. De leerlingen ontwierpen een armatuur voor hun ledverlichting, bouwden de elektrische stroomkring, berekenden de grootte van hun weerstand en maakten gebruik van gekleurde ledverlichting.

Kom jij binnenkort ook bij ons?

Ontdek onze studierichtingen