Latijn-Talen/Wiskunde (D)
"“Non scholae sed vitae discimus” - Wij leren niet voor de school maar voor het leven."
Latijn is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Latijn en een uitgebreid pakket wiskunde. De leerlingen verdiepen zich in het taalsysteem van het Latijn en verwerven via het lezen van teksten een dieper inzicht in de taal en cultuur van de klassieke oudheid.
Profiel
- Je hebt inzicht in complexe leerinhouden, legt vlot verbanden tussen leerinhouden en kan logisch redeneren;
- Je kan complexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek verwerven;
- Je beschikt over een sterk taalgevoel;
- Je hebt interesse in cultuur, literatuur en filosofie;
- Je bent in staat zijn om geordend te denken en wiskundig abstracte begrippen en concepten te hanteren.
En daarna?
De meest logische vervolgrichtingen in de derde graad zijn Latijn – wiskunde en Latijn – moderne talen. Afhankelijk van je aanleg en interesse kies je de tweede pool. De richting wetenschappen – wiskunde is ook een haalbare kaart, gezien de brede vorming die je in de tweede graad hebt genoten.
Lessentabel
Latijn-Talen/Wiskunde | ||
3de | 4de | |
Algemene vorming | 20 | 20 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Digiskills | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 3 | 3 |
-Biologie | 1 | 1 |
-Chemie | 1 | 1 |
-Fysica | 1 | 1 |
Nederlands | 4 | 4 |
Richtingspecifieke vorming | 10 | 10 |
Latijn | 5 | 5 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Uitbreiding wiskunde OF Spaans | 1 | 1 |
Verbredingsateliers* | 2 | 2 |
-Culturele wetenschappen | ||
-Engels plus | ||
-Frans plus | ||
-Toegepaste wetenschappen | ||
-Toegepaste wiskunde (enkel LWI) | ||
TOTAAL | 32 | 32 |
*Je kiest 2 ateliers
Wat is een verbredingsatelier?
Een verbredingsatelier is een leertraject binnen de tweede graad (3e en 4e jaar) dat gericht is op het uitbreiden van de kennis en vaardigheden van leerlingen binnen een specifiek vakgebied. Deze ateliers bieden richtingsspecifieke inhoud, waarmee leerlingen hun interesse en kennis verder kunnen verkennen. Ze krijgen de kans om hun horizon te verbreden en nieuwe inzichten op te doen, wat hen helpt een bredere basis te leggen voor hun verdere leerproces.
Aan het begin van de tweede graad kiezen leerlingen twee verbredingsateliers, die gedurende beide jaren hetzelfde blijven.
In de derde graad maken leerlingen de keuze voor één verdiepingsatelier, waarin ze zich verder verdiepen in een onderwerp dat ze eerder hebben verkend in de verbredingsateliers.
Tussen welke verbredingsateliers kan ik kiezen?
De beschrijving geeft slechts een mogelijke inhoud weer.
- Culturele wetenschappen
- Culturele en maatschappelijke veranderingen in relatie tot kunst en media
- Invloed van digitalisering op cultuur en samenleving
- Big Data, AI, migratie, klimaatverandering en hun impact op cultuur
- Consumentengedrag in relatie tot cultuur
- Analyse van verschillende cultuuruitingen: film, toneel, schilderkunst, literatuur, muziek en videoclips
- Ontwikkeling van esthetische opvattingen door de geschiedenis heen
- Engels plus
- Verkennen van Engelstalige culturen door middel van film, muziek en literatuur
- Virtuele rondleidingen door Engelstalige steden of musea
- Podcast, blog of vlog maken over onderwerpen die de leerlingen interesseren
- TED Talks analyseren en een eigen TED Talk voorbereiden
- Uitwisselingsprogramma met een school in een Engelstalig land (eTwinning, Erasmus Plus)
- Frans plus
- Verkennen van de francofone wereld door middel van film, muziek en literatuur
- Virtuele rondleidingen door Franstalige steden of musea
- Podcast, blog of vlog maken over onderwerpen die de leerlingen interesseren
- TED Talks analyseren en een eigen TED Talk voorbereiden
- Uitwisselingsprogramma met een school in Wallonië, Luxemburg of Frankrijk (eTwinning, Erasmus Plus)
- Toegepaste wetenschappen
- Uitvoeren van experimenten en opstellen van nauwkeurige verslagen (o.a. in Excel)
- STEM-projecten die de theoretische wetenschappen concreet maken, zoals: biotoopstudies, onderzoek van dieren en planten, teelttechnieken, vegetatiestudies, labo-onderzoek
- Ontwikkelen van een wetenschappelijke denkwijze (probleemoplossend, analytisch en onderzoekend)
- Leren zelfstandig en kritisch informatiebronnen raadplegen
- Verbanden leggen tussen de behandelde leerstof en de actualiteit
- Toegepaste wetenschappen (enkel LWI)
- Verdieping in verschillende domeinen van de wiskunde: algebra, meetkunde, analyse, statistiek en kansrekening
- Ontwikkeling van vaardigheden om vraagstukken en toepassingen uit verschillende domeinen correct aan te pakken: coderen en computationele wiskunde
- Toepassingsgerichte projecten: modelleren van reële problemen met behulp van differentiaalvergelijkingen, cryptografie en de wiskundige principes achter versleuteling, optimalisatie van processen in de industrie of logistiek
- Oefenen in het presenteren van wiskundige resultaten en conclusies
Verbredingsateliers worden enkel ingericht bij voldoende belangstelling!