Gezondheidszorg (D/A)
"Niet alle superhelden dragen capes."
In deze theoretisch-praktische studierichting ontwikkelen de leerlingen een wetenschappelijk-theoretische basis m.b.t. gezondheidsbevordering, psychologie, agogisch handelen, communicatie, en deontologie, de mens en zijn plaats in de samenleving en fysiologie en anatomie. Belangrijk is echter dat deze theoretische kennis wordt getoetst aan contexten en voorbeelden uit de welzijnszorg die gericht zijn op volwassenen en ouderen, bijvoorbeeld woonzorgcentra, thuiszorg, ziekenhuizen, enzovoort. Vanuit deze wetenschappelijk-theoretische basis leren leerlingen als toekomstig verzorgende en zorgkundige vanuit een integrale benadering zorgdragen voor de gezondheidstoestand van de mens en cliënten ondersteunen bij taken van het dagelijks leven.
Profiel
- Je bent sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting;
- Je wilt je verdiepen in de praktische zijde van de studierichting door meer theoretische inzichten en concepten te verwerven m.b.t. (gezondheids)bevordering, psychologie, zorg en begeleiding, maatschappelijke context;
- Je wilt fijn motorische handelingen leren uitvoeren om tot realisaties te komen in de praktijk;
- Je wilt verzorgend leren werken en zorgkundige handelingen uitvoeren vanuit theoretische kaders;
- Je bent sociaal en communicatief vaardig en wilt graag werken met mensen.
En daarna?
Na een middelbare opleiding Gezondheidszorg zijn er tal van mogelijkheden. Zo kan er gekozen worden voor een domeinspecifieke professionele bachelor (verpleegkunde, ergotherapie, maatschappelijk werk,…), een graduaatsopleiding of een Se-N-Se.
Vermits deze opleiding zich situeert in de D/A-finaliteit kan er eveneens gekozen worden voor de arbeidsmarkt. De leerlingen kunnen aan de slag in het werkveld als zorgkundige, ze behalen de beroepskwalificatie van verzorgende/zorgkundige.
Lessentabel
Gezondheidszorg | ||
5de | 6de | |
Algemene vorming | 16 | 16 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 |
Nederlands | 3 | 3 |
Wiskunde | 2 | 2 |
Richtingspecifieke vorming | 14 | 14 |
Gezondheidszorg | 14 | 14 |
-Agogisch handelen | 4 | 3 |
-Anatomie en fysiologie | 2 | 2 |
Project | 4 | 5 |
-Kwaliteitsvol handelen | ||
-Maatschappelijke context van het werkveld |
| |
Stage** | 4 | 4 |
Zorg | 4 | 4 |
Verdiepingsateliers* | 2 | 2 |
Artistieke vorming | ||
Gezondheidseducatie | ||
Mens en samenleving | ||
TOTAAL | 32 | 32 |
* Je kiest 1 atelier.
** In de studierichtingen Gezondheidszorg en Opvoeding en begeleiding loop je 5 weken blokstage in zowel het 5de als het 6de jaar.