Opvoeding en begeleiding (D/A)

"Kinderen zijn net diamanten. Je moet ze nog vormen, maar ze schitteren altijd."

In deze theoretische-praktische opleiding ontwikkelen de leerlingen een wetenschappelijk-theoretische basis m.b.t. psychologie, (ortho)pedagogiek, deontologie en de mens en het kind zijn plaats in de samenleving. Belangrijk is echter dat deze theoretische kennis wordt getoetst aan contexten en voorbeelden uit de welzijnszorg, specifiek gericht op kinderen van 0 tot 12 jaar, bijvoorbeeld een kinderdagverblijf, een buitenschoolse opvang, een kleuterklas, enzovoort. Vanuit deze wetenschappelijk-theoretische basis leren leerlingen als toekomstig kinderbegeleider pedagogisch handelen en oriënteren ze zich op het begeleiden van mensen met een beperking.

Profiel

  • Sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting;
  • Verdiepen en overstijgen van de praktische zijde van de studierichting door meer theoretische inzichten en concepten te verwerven m.b.t. (gezondheids)bevordering, psychologie, zorg en begeleiding, maatschappelijke context;
  • Fijn motorische handelingen uitvoeren om tot realisaties te komen in de praktijk;
  • (Ortho)pedagogisch leren handelen vanuit theoretische kaders;
  • Sociaal, creatief en communicatief vaardig en werken graag met kinderen.


En daarna?

Na een middelbare opleiding Opvoeding en begeleiding zijn er tal van mogelijkheden. Zo kan er gekozen worden voor een domeinspecifieke professionele bachelor (Kleuteronderwijs, Lager Onderwijs, Orthopedagogie, …), een graduaatsopleiding of een Se-N-Se.

Vermits deze opleiding zich situeert in de D/A-finaliteit kan er eveneens gekozen worden voor de arbeidsmarkt. De leerlingen kunnen aan de slag in het werkveld als kinderbegeleid(st)er, ze behalen de beroepskwalificatie van kinderbegeleider.


Lessentabel

Opvoeding en begeleiding


5de

6de

Basisvorming

16

16

Godsdienst

2

2

Aardrijkskunde

1

1

Academische vaardigheden

1

1

Engels

2

2

Frans

2

2

Geschiedenis

1

1

Lichamelijke Opvoeding

2

2

Natuurwetenschappen

1

1

Nederlands

2

2

Wiskunde

2

2

Richtingspecifieke vorming

14

14

Opvoeding en begeleiding

14

14
     -Kwaliteitsvol handelen     3     3
     -Maatschappelijke context van het werkveld     1     1
     -Onderzoekscompetenties     0     1

     -Pedagogie

     5

     5

     -Psychologie

     4

     3

     -Zorg      1      1

Experturen*

2

2


TOTAAL

32

32

In de studierichting Opvoeding en begeleiding heb je 8 weken stage: 4 weken in het 5de en 4 weken in het 6de jaar.

Keuzemogelijkheden experturen*

Artsy
Ben je een creatief persoon? Houd je ervan om aan de slag te gaan met kleurpotloden, krijtjes, verf, pen en papier? Dan is Artsy iets voor jou! In deze experturen leer je hoe je je artistieke talent kan gebruiken op stage. Welke knutselactiviteiten kan je aanbieden aan kinderen? Hoe laat je een dementerende zorgvrager terug opleven door hem/ haar creatief bezig te laten zijn? Of hoe breng je je kennis van het kleurenpallet, van smaakvolle decoratie over op je klanten en/of in een winkelinrichting?

EDIT
Kruip je graag in je pen? Vind je het leuk om foto’s creatief te bewerken? Surf je regelmatig door de nationale en internationale nieuwssites? Ben je gebrand om alle laatste Atlasnieuwtjes met de wereld te delen? Dan is Edit iets voor jou. Een gloednieuwe, blitse, Genkse gazet ziet het licht! Start de persen!

MODE-IT
Wil je op een andere manier met mode bezig zijn, leren om zonder patroon een kledingstuk in elkaar te steken? Zou je graag het ontwerp dat je in je hoofd hebt zowel digitaal als op papier tot leven brengen? Je eigen stoffen op een duurzame manier maken en/of kleuren? Dan is Mode-it zeker iets voor jou!

MOVE IT UP
Tijdens deze experturen leer je hoe je zorgvragers plezier kan laten beleven door hen leuke beweegactiviteiten aan te bieden. Uiteraard ben je zelf ook iemand die graag beweegt. Laat je onderdompelen in een aanbod aan bewegingsactiviteiten en ga ermee aan de slag op stage. Nodig oudere bewoners uit voor een zitdans of organiseer een pietenparcours voor kleuters. Plezier gegarandeerd!

MUSIC & ME
Is Music your first love? Ben jij overtuigd van de kracht van muziek? Wil je meer weten over de verschillende muziekstijlen? Ben je geïnteresseerd in muziekgeschiedenis? Tover je graag een glimlach op de gezichten van in de handen klappende kindjes of zingende ouderen? Wil je zelf ook wel eens wat meer zingen dan enkel onder de douche? Twijfel dan niet langer en schrijf je in voor Music & Me! Jouw extra troef op stage!

STUDIO-CUISINE
Weet gezonde voeding je te boeien? Besef je dat gezonde en ongezonde voeding een groot effect op het functioneren van je lichaam hebben? Wil je de uitdaging aangaan om mensen met een bepaalde problematiek toch te motiveren om gezond te eten? Ben je benieuwd naar wat fingerfood is? Wil je weten hoe je kinderen kan overtuigen om groenten te eten? Wil je zelf een eenvoudige en gezonde maaltijd op tafel kunnen zetten? Ben je benieuwd naar welke voedingsstoffen extra nodig zijn tijdens het studeren (op kot)? Of bij het herstellen van een ziekte? Twijfel dan niet langer en kies voor Studio cuisine 2.0. Let’s go healthy!

SPORT
Atletiek
Dans*
Gamb-IT (schaken)*
Gymnastiek**
Mountainbike****
Omnisport***
Paardrijden****
Tennis**
Voetbal**
Volleybal**

* Voor dit talent dien je een instaptest af te leggen.
** Voor deze talenten dien je aangesloten te zijn bij een club.
*** Voor deze talenten is er een inschalingsproef voor niveaugroepen.
**** Bewijs van ervaring

PROJECT X
Vind je je gading niet in één van onze experturen? Geen paniek! We ontvangen je graag in Project X. In deze twee lesuren ontwikkel je je digiskills, terwijl je projectmatig leert werken. Ontdek hoe je innovatieve, digitale oplossingen bedenkt en jezelf uitdaagt in een creatieve omgeving.

Experturen worden enkel ingericht bij voldoende belangstelling! Voor bepaalde experturen is er een maximum aantal deelnemers.

Opvoeding en begeleiding in beeld

Deze informatie zal weldra aangevuld worden.

Kom jij binnenkort ook bij ons?

Ontdek onze studierichtingen