Natuurwetenschappen (D)
"Wetenschap is magie die werkt"
Natuurwetenschappen is een sterk theoretische studierichting die een brede algemene vorming combineert met deductief, empirisch en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschapen biologie, chemie, fysica en wiskunde. Je wordt getraind in het probleemoplossend denken, in het nauwkeurig analyseren van data en in het kritisch beoordelen van wetenschappelijke informatie.
Profiel
- heeft inzicht in complexe leerinhouden, legt vlot verbanden leggen tussen leerinhouden en kan logisch redeneren;
- kan complexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek verwerven;
- is in staat om geordend te denken en wiskundig abstracte begrippen en concepten te hanteren;
- kan deze begrippen en concepten inzichtelijk aanwenden in natuurwetenschappelijke contexten;
- verkent planmatig verbanden en mogelijkheden bij het onderzoeken van fenomenen en het oplossen van problemen in biologie, chemie en fysica;
- toont aanleg voor analytisch en inzichtelijk denken.
En daarna?
De meest logische vervolgrichtingen in de derde graad zijn Wetenschappen-wiskunde en Moderne Talen-wetenschappen.
Lessentabel
Natuurwetenschappen | ||
3de | 4de | |
Algemene vorming | 18 | 18 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Digiskills | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 4 | 4 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Richtingspecifieke vorming | 12 | 12 |
Natuurwetenschappen | 7 | 7 |
-Biologie | 2 | 2 |
-Chemie | 3 | 2 |
-Fysica | 2 | 3 |
Wiskunde | 5 | 5 |
Verbredingsateliers* | 2 | 2 |
-Engels plus | ||
-Frans plus | ||
-Toegepaste wetenschappen | ||
-Toegepaste wiskunde | ||
TOTAAL | 32 | 32 |
*Je kiest 2 ateliers
Wat is een verbredingsatelier?
Een verbredingsatelier is een leertraject binnen de tweede graad (3e en 4e jaar) dat gericht is op het uitbreiden van de kennis en vaardigheden van leerlingen binnen een specifiek vakgebied. Deze ateliers bieden richtingsspecifieke inhoud, waarmee leerlingen hun interesse en kennis verder kunnen verkennen. Ze krijgen de kans om hun horizon te verbreden en nieuwe inzichten op te doen, wat hen helpt een bredere basis te leggen voor hun verdere leerproces.Aan het begin van de tweede graad kiezen leerlingen twee verbredingsateliers, die gedurende beide jaren hetzelfde blijven.In de derde graad maken leerlingen de keuze voor één verdiepingsatelier, waarin ze zich verder verdiepen in een onderwerp dat ze eerder hebben verkend in de verbredingsateliers.
Tussen welke verbredingsateliers kan ik kiezen?
De beschrijving geeft slechts een mogelijke inhoud weer.
- Engels plus
- Verkennen van Engelstalige culturen door middel van film, muziek en literatuur
- Virtuele rondleidingen door Engelstalige steden of musea
- Podcast, blog of vlog maken over onderwerpen die de leerlingen interesseren
- TED Talks analyseren en een eigen TED Talk voorbereiden
- Uitwisselingsprogramma met een school in een Engelstalig land (eTwinning, Erasmus Plus
- Frans plus
- Verkennen van de francofone wereld door middel van film, muziek en literatuur
- Virtuele rondleidingen door Franstalige steden of musea
- Podcast, blog of vlog maken over onderwerpen die de leerlingen interesseren
- TED Talks analyseren en een eigen TED Talk voorbereiden
- Uitwisselingsprogramma met een school in Wallonië, Luxemburg of Frankrijk (eTwinning, Erasmus Plus)
- Toegepaste wetenschappen
- Uitvoeren van experimenten en opstellen van nauwkeurige verslagen (o.a. in Excel)
- STEM-projecten die de theoretische wetenschappen concreet maken, zoals: biotoopstudies, onderzoek van dieren en planten, teelttechnieken, vegetatiestudies, labo-onderzoek
- Ontwikkelen van een wetenschappelijke denkwijze (probleemoplossend, analytisch en onderzoekend)
- Leren zelfstandig en kritisch informatiebronnen raadplegen
- Verbanden leggen tussen de behandelde leerstof en de actualiteit
- Toegepaste wiskunde (enkel LWI)
- Verdieping in verschillende domeinen van de wiskunde: algebra, meetkunde, analyse, statistiek en kansrekening
- Ontwikkeling van vaardigheden om vraagstukken en toepassingen uit verschillende domeinen correct aan te pakken: coderen en computationele wiskunde
- Toepassingsgerichte projecten: modelleren van reële problemen met behulp van differentiaalvergelijkingen, cryptografie en de wiskundige principes achter versleuteling, optimalisatie van processen in de industrie of logistiek
- Oefenen in het presenteren van wiskundige resultaten en conclusies
Verbredingsateliers worden enkel ingericht bij voldoende belangstelling!