Mechatronica (D)
"Mechatronica, intelligent students make intelligent mechanical and electric machines."
Mechatronica is een theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met natuur- en technisch-wetenschappelijk denken en vaardig zijn. Daarnaast staan de kernwetenschappen mechanica, elektriciteit-elektronica, chemie en informaticawetenschappen centraal. Je denkt in functie van het concept en leert (industriële) automatisaties, sturingen en constructies te ontwikkelen.
Profiel
Leerlingen Mechatronica tonen inzicht in complexe leerinhouden en kunnen logisch redeneren, vooral binnen de focus van het studiedomein. Ze verkennen planmatig verbanden en mogelijkheden bij het onderzoeken van fenomenen en het oplossen van problemen. Hun doel is om producten te ontwikkelen die technische uitdagingen aanpakken voor mens en samenleving.
Ze zien het als een uitdaging om een brede waaier aan inzichten in toegepaste fysica doelgericht met elkaar in verband te brengen door middel van analytisch en inzichtelijk denken. Ze zijn gericht op exploratief, probleemoplossend en onderzoekend handelen.
En daarna?
Na een middelbare opleiding Mechatronica liggen domeinspecifieke academische en professionele bachelors binnen de mogelijkheden.
Lessentabel
Mechatronica | ||
5de | 6de | |
Algemene vorming | 16 | 14 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Academisch Nederlands | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 | 0 |
Nederlands | 3 | 3 |
Richtingspecifieke vorming | 14 | 16 |
Mechatronica | 10 | 12 |
-Automatisering | 2 | 4 |
-Fysica/Elektriciteit | 3 | 3 |
-Fysica/Mechanica | 3 | 3 |
-Project M | 2 | 2 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Verdiepingsateliers* | 2 | 2 |
-Tech repair | ||
-Toegepaste elektromechanische fysica | ||
TOTAAL | 32 | 32 |
*Je kiest 1 atelier.
Wat is een verdiepingsatelier?
In de derde graad maak je de keuze uit één verdiepingsatelier dat voortbouwt op de vaardigheden en kennis, opgedaan in de verbredingsateliers van de tweede graad. Dit leertraject richt zich in de diepte op de uitbreiding van kennis en vaardigheden binnen het specifieke vakgebied en meer specifiek een eerder verkend verbredingsatelier.
Tussen welke verdiepingssateliers kan ik kiezen en hoe kan die mogelijk ingevuld worden?
TECH REPAIR
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Praktische toepassing van theoretische kennis.
Onderzoekend, experimenterend en exploratief werken.
Ontwikkeling van probleemoplossend, analytisch en onderzoekend denken.
Begrip van materialen en hun toepassingen. …
TOEGEPASTE ELEKTROMECHANISCHE FYSICA
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Elektrische, mechanische en pneumatische onderhoudsacties plannen en uitvoeren.
Ontwerpen en bouwen van prototypes met behulp van digitale technieken.
Realiseren van kleine projecten met opgedane kennis.
Ontwikkelen van probleemoplossend, analytisch en onderzoekend denken.
Leren denken in functie van processen binnen automatisatie, industriële elektrische installaties en programmeerbare sturingen.
Toepassen van STIEM-principes (Science, Technology, IT, Engineering, Mathematics).
Verdiepingsateliers worden enkel ingericht bij voldoende belangstelling.