Wetenschappen-Wiskunde (D)
"Wiskunde, de deur naar wetenschappen!"
Wetenschappen – Wiskunde is een sterk theoretische studierichting. De wetenschappen komen op een deductieve, empirische en probleemoplossende manier aan bod. Het kritisch en analytisch vermogen wordt verder aangescherpt. Tijdens de lessen wiskunde zal je je verder verdiepen in interessante wiskundige concepten, probleemstellingen en argumentaties.
Profiel
Leerlingen Wetenschappen-Wiskunde tonen inzicht in complexe leerinhouden, leggen vlot verbanden en kunnen logisch redeneren. Ze verkennen systematisch verbanden bij het onderzoeken van fenomenen en het oplossen van problemen in biologie, chemie en fysica. Ze zetten geowetenschappelijke methodieken in om ruimtelijke fenomenen te analyseren. Daarnaast ervaren ze plezier om wiskundig te denken, redeneren en argumenteren en houden ze van een meer formele benadering van wiskunde. Ze hanteren wiskundig theoretisch-abstracte begrippen, concepten, eigenschappen en methodes, en passen deze effectief toe bij het oplossen van problemen.
En daarna?
Na een middelbare opleiding wetenschappen-wiskunde heb je keuze uit een breed studieaanbod: een professionele bachelor of een academische bachelor met aansluitend een master.
Lessentabel
Wetenschappen-Wiskunde | ||
5de | 6de | |
Algemene vorming | 16 | 16 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Academisch Nederlands | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Richtingspecifieke vorming | 14 | 14 |
Aardrijkskunde | 2 | 1 |
Informaticawetenschappen | 0 | 1 |
Natuurwetenschappen | 6 | 6 |
-Biologie | 1 | 2 |
-Chemie | 2 | 2 |
-Fysica | 3 | 2 |
Wiskunde | 6 | 6 |
Verdiepingsateliers* | 2 | 2 |
-Engels plus | ||
-Frans plus | ||
-Toegepaste wetenschappen | ||
-Toegepaste wiskunde | ||
TOTAAL | 32 | 32 |
*Je kiest 1 atelier.
Wat is een verdiepingsatelier?
In de derde graad maak je de keuze uit één verdiepingsatelier dat voortbouwt op de vaardigheden en kennis, opgedaan in de verbredingsateliers van de tweede graad. Dit leertraject richt zich in de diepte op de uitbreiding van kennis en vaardigheden binnen het specifieke vakgebied en meer specifiek een eerder verkend verbredingsatelier.
Tussen welke verdiepingssateliers kan ik kiezen en hoe kan die mogelijk ingevuld worden?
ENGELS PLUS
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Verkennen van Engelstalige culturen door middel van film, muziek en literatuur.
Virtuele rondleidingen door Engelstalige steden of musea.
Podcast, blog of vlog maken over onderwerpen die aansluiten bij eigen interesseveld.
Analyseren van TED Talks en een eigen TED Talk voorbereiden.
Uitwisselingsprogramma met een school in een Engelstalig land (eTwinning, Erasmus Plus). …
FRANS PLUS
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Verkennen van de francofone wereld door middel van film, muziek en literatuur.
Virtuele rondleidingen door Franstalige steden of musea.
Podcast, blog of vlog maken over onderwerpen die aansluiten bij eigen interesseveld.
Analyseren van TED Talks en een eigen TED Talk voorbereiden.
Uitwisselingsprogramma met een school in Wallonië, Luxemburg of Frankrijk (eTwinning, Erasmus Plus) …
TOEGEPASTE WETENSCHAPPEN
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Uitvoeren van experimenten en opstellen van nauwkeurige verslagen (o.a. met behulp van Excel) STEM-projecten die de theoretische wetenschappen concreet maken zoals biotoopstudies, onderzoek van dieren en planten, teeltechnieken, vegetatiestudies, labo-onderzoek, etc.
Ontwikkelen van een wetenschappelijke denkwijze (probleemoplossend, analytisch en onderzoekend). Leren zelfstandig en kritisch informatiebronnen raadplegen.
Verbanden leggen tussen de behandelde leerstof en de actualiteit. …
TOEGEPASTE WISKUNDE
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Verdieping in verschillende domeinen van wiskunde: algebra, meetkunde, analyse, statistiek en kansrekening.
Ontwikkeling van vaardigheden om vraagstukken en toepassingen uit verschillende domeinen correct aan te pakken.
Coderen en computationele wiskunde zoals de introductie en het programmeren met Python of een andere geschikte taal, het implementeren van wiskundige algoritmen als numerieke methoden voor het oplossen van vergelijkingen, simulaties van natuurkundige systemen of statistische analyses en visualisaties van datasets.
Toepassingsgerichte projecten zoals het modelleren van reële problemen m.b.v. differentiaalvergelijkingen, cryptografie en de wiskundige principes achter versleuteling of het optimaliseren van processen in de industrie of logistiek.
Oefenen in het presenteren van wiskundige resultaten en conclusies. …
Verdiepingsateliers worden enkel ingericht bij voldoende belangstelling.