Sportwetenschappen 4/5 (D)
"Sport en wetenschap… een winnend team!"
Sportwetenschappen is een sterk theoretische studierichting. Ze combineert een brede algemene vorming met deductief, empirisch en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen biologie, chemie en fysica. Daarnaast legt ze de focus op het streven naar motorische basisvaardigheden, tactische en technische competenties op gevorderd niveau in verschillende sportdomeinen. De relatie tussen wetenschappen en sport staat centraal.
Profiel
- Je hebt inzicht in complexe leerinhouden, kan vlot verbanden leggen tussen leerinhouden en logisch redeneren;
- Je hebt een uitgesproken interesse en aanleg voor wetenschappen en wiskunde;
- Je toont aanleg voor analytisch en inzichtelijk denken;
- Je beschikt over een goede fysieke conditie en voldoende motorische en sociale vaardigheden om deel te nemen aan individuele en groepsactiviteiten (binnen verschillende bewegingsgebieden).
En daarna?
De meest logische vervolgrichting in de derde graad is Sportwetenschappen met 4 uren of 6 uren wiskunde. Afhankelijk van je motivatie en interesse, liggen ook Wetenschappen-wiskunde of Moderne talen-Wetenschappen binnen de mogelijkheden.
Lessentabel
Sportwetenschappen 4/5u | ||
3de | 4de | |
Algemene vorming | 16/15 | 16/15 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Digiskills | 1/0 | 1/0 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 4 | 4 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Richtingspecifieke vorming | 14/15 | 14/15 |
Natuurwetenschappen | 6 | 6 |
-Biologie | 2 | 2 |
-Chemie | 2 | 2 |
-Fysica | 2 | 2 |
Sport | 4 | 4 |
Atletiek/Ritmiek | ||
Balsport | ||
Gymnastiek | ||
Zwemmen | ||
Wiskunde | 4/5 | 4/5 |
Verbredingsatelier* | 2 | 2 |
-Gezondsheidseducatie | ||
-Omni | ||
-Toegepaste wetenschappen | ||
TOTAAL | 32 | 32 |
*Je kiest 2 ateliers
Wat is een verbredingsatelier?
Een verbredingsatelier is een leertraject binnen de tweede graad (3e en 4e jaar) dat gericht is op het uitbreiden van de kennis en vaardigheden van leerlingen binnen een specifiek vakgebied. Deze ateliers bieden richtingsspecifieke inhoud, waarmee leerlingen hun interesse en kennis verder kunnen verkennen. Ze krijgen de kans om hun horizon te verbreden en nieuwe inzichten op te doen, wat hen helpt een bredere basis te leggen voor hun verdere leerproces.
Aan het begin van de tweede graad kiezen leerlingen twee verbredingsateliers, die gedurende beide jaren hetzelfde blijven.
In de derde graad maken leerlingen de keuze voor één verdiepingsatelier, waarin ze zich verder verdiepen in een onderwerp dat ze eerder hebben verkend in de verbredingsateliers.
Tussen welke verbredingsateliers kan ik kiezen?
De beschrijving geeft slechts een mogelijke inhoud weer.
- Gezondheidseducatie
- Fysieke gezondheid
- Voeding en diëtetiek: gezonde eetpatronen, voedingsstoffen en de impact van voeding
Lichaamsbeweging en fitness: verschillende vormen van training en hun effecten op het lichaam
Slaap en herstel: het belang van goede slaaphygiëne en de invloed op gezondheid en prestaties
- Voeding en diëtetiek: gezonde eetpatronen, voedingsstoffen en de impact van voeding
- Mentale gezondheid
- Stressmanagement en ontspanningstechnieken
Mindfulness en meditatie
Emotionele intelligentie en zelfzorg
- Stressmanagement en ontspanningstechnieken
- Sociale aspecten van gezondheid
- Relaties en sociale ondersteuning
Communicatievaardigheden in gezondheidsgerelateerde situaties
Culturele invloeden op gezondheidsopvattingen en -gedrag
- Relaties en sociale ondersteuning
- Preventie en gezondhiedsbevordering
- Verslavingspreventie (alcohol, drugs, gamen)
Seksuele voorlichting en reproductieve gezondheid
Vaccinaties en immuniteit
EHBO
- Verslavingspreventie (alcohol, drugs, gamen)
- Actuele gezondheidskwesties
- Pandemieën en infectieziekten
Milieu en gezondheid: impact van klimaatverandering op welzijn
Technologie en gezondheid: e-health, wearables, en gezondheidsapps
- Pandemieën en infectieziekten
- Kritisch denken over gezondheid
- Analyse van gezondheidsclaims en wetenschappelijk onderzoek
Media-invloed op gezondheidspercepties
Ethische kwesties in de gezondheidszorg
- Analyse van gezondheidsclaims en wetenschappelijk onderzoek
- Fysieke gezondheid
- Omnisport
- Sportdisciplines buiten het leerplan
- Start to coach
- ...
- Toegepaste wetenschappen
- Uitvoeren van experimenten en opstellen van nauwkeurige verslagen (o.a. in Excel)
- STEM-projecten die de theoretische wetenschappen concreet maken, zoals: biotoopstudies, onderzoek van dieren en planten, teelttechnieken, vegetatiestudies, labo-onderzoek
- Ontwikkelen van een wetenschappelijke denkwijze (probleemoplossend, analytisch en onderzoekend)
- Leren zelfstandig en kritisch informatiebronnen raadplegen
- Verbanden leggen tussen de behandelde leerstof en de actualiteit
Verbredingsateliers worden enkel ingericht bij voldoende belangstelling!