Sportbegeleiding (D/A)
"De kracht van beweging!"
Sportbegeleiding is een theoretisch-praktische studierichting. Je verwerft inzicht in anatomie en fysiologie, chemie, bewegingswetenschappen en psychologie vanuit een sportieve context. Je ontwikkelt technische en tactische competenties op gevorderd niveau voor heel wat bewegingsactiviteiten. Je werkt sport- en spelactiviteiten uit voor verschillende doelgroepen en begeleidt deze ook. Een goede fysieke conditie is een absolute must.
Profiel
Leerlingen die zich specialiseren in Sportbegeleiding blinken uit in het leren binnen de concrete contexten die eigen zijn aan dit vakgebied. Ze verdiepen en overstijgen de praktische zijde van de studierichting door meer theoretische inzichten en concepten te verwerven. Zij zijn in staat om effectieve acties te ondernemen om concrete uitdagingen aan te pakken. Ze hebben niet alleen een goede fysieke conditie maar beschikken ook over voldoende motorische en sociale vaardigheden om deel te nemen aan zowel individuele als interactieve activiteiten in verschillende bewegingsgebieden. Ze verdiepen zich in wetenschappelijke aspecten die met sport verbonden zijn zoals bewegingswetenschappen en anatomie & fysiologie. Daarnaast zijn ze ook geïnteresseerd in aspecten van psychologie in functie van het begeleiden van bewegingsactiviteiten.
En daarna?
Na een middelbare opleiding Sportbegeleiding liggen domeinspecifieke professionele bachelors binnen de mogelijkheden.
Lessentabel
Sportbegeleiding | ||
5de | 6de | |
Algemene vorming | 15 | 15 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Digiskills | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 |
Nederlands | 3 | 3 |
Wiskunde | 2 | 2 |
Richtingspecifieke vorming | 15 | 15 |
Sportbegeleiding | 15 | 15 |
-Sport | 8 | 8 |
Atletiek | ||
Doelsport | ||
Gymnastiek | ||
Omnisport | ||
Ritmiek | ||
Terugslagsport | ||
Zwemmen | ||
-Wetenschap en sport | 7 | 7 |
-Anatomie en fysiologie | 3 | 2 |
-Gezondheids-wetenschappen | 1 | 1 |
-Sport en (ped)agogisch handelen | 3 | 4 |
Verdiepingsateliers* | 2 | 2 |
-Bewegingsrecreatie | ||
-Biomechanica | ||
-Gezondheidseducatie | ||
TOTAAL | 32 | 32 |
*Je kiest 1 atelier.
Wat is een verdiepingsatelier?
In de derde graad maak je de keuze uit één verdiepingsatelier dat voortbouwt op de vaardigheden en kennis, opgedaan in de verbredingsateliers van de tweede graad. Dit leertraject richt zich in de diepte op de uitbreiding van kennis en vaardigheden binnen het specifieke vakgebied en meer specifiek een eerder verkend verbredingsatelier.
Tussen welke verdiepingssateliers kan ik kiezen en hoe kan die mogelijk ingevuld worden?
BEWEGINGSRECREATIE
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Ontdekking en verdieping in sportdisciplines buiten het leerplan. ….
BIOMECHANICA
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Het analyseren, beschrijven en begrijpen van bewegingen en krachten in biologische systemen.
Met behulp van de wetten van de mechanica (kinematica, kinetica, statica, …) praktische toepassingen in sport, revalidatie en ergonomie ontwikkelen. …
GEZONDHEIDSEDUCATIE
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Onderzoek in de fysieke gezondheid: voeding en diëtetiek, lichaamsbeweging en fitness, slaap en herstel.
Onderzoek in de mentale gezondheid: stressmanagement en ontspanningstechnieken, mindfulness en meditatie, emotionele intelligentie en zelfzorg.
Onderzoek van sociale aspecten van gezondheid: relaties en sociale ondersteuning, communicatievaardigheden in gezondheid gerelateerde opvattingen en -gedrag.
Preventie en gezondheidsbevordering: verslavingspreventie, seksuele voorlichting en reproductieve gezondheid, vaccinaties en immuniteit, EHBO.
Actuele gezondheidskwesties: pandemieën en infectieziekten, milieu en gezondheid, technologie en gezondheid.
Kritisch denken over gezondheid: analyse van gezondheidsclaims en wetenschappelijk onderzoek, media-invloed op gezondheidspercepties, ethische kwesties in de sportwereld en de gezondheidszorg.
Verdiepingsateliers worden enkel ingericht bij voldoende belangstelling.