Sportwetenschappen 4/5 (D)
"Sport en wetenschap… een winnend team!"
Sportwetenschappen is een sterk theoretische studierichting. De wetenschappen komen vanuit een sportgerelateerde insteek op een deductieve, empirische en probleemoplossende manier aan bod. Het kritisch en analytisch vermogen wordt verder aangescherpt. Binnen het sportpakket ligt de nadruk op het uitdiepen van bewegingspecifieke competenties via individuele en interactieve activiteiten uit verschillende sportdisciplines. Een goede fysieke conditie is een absolute must.
Profiel
Leerlingen Sportwetenschappen tonen inzicht in complexe leerinhouden, leggen vlot verbanden en kunnen logisch redeneren. Deze leerlingen verkennen systematisch verbanden tijdens het onderzoeken van fenomenen en ontdekken mogelijkheden om problemen op te lossen in biologie, chemie en fysica. Ze zetten wiskundige vaardigheden in, hanteren wiskundig abstracte concepten en gebruiken ze bij het oplossen van problemen. Ze beschikken over een goede fysieke conditie, voldoende motorische en sociale vaardigheden om deel te nemen aan individuele en interactieve activiteiten uit verschillende bewegingsgebieden.
En daarna?
Na een middelbare opleiding Sportwetenschappen heb je keuze uit een breed studieaanbod: een professionele bachelor of een academische bachelor met aansluitend een master.
Lessentabel
Sportwetenschappen 4/5 | ||
5de | 6de | |
Algemene vorming | 15/14 | 15/14 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Academisch Nederlands | 1/0 | 1/0 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Richtingspecifieke vorming | 15/16 | 15/16 |
Natuurwetenschappen | 6 | 6 |
-Biologie | 2 | 2 |
-Chemie | 2 | 2 |
-Fysica | 2 | 2 |
Sport | 5 | 5 |
Atletiek | ||
Doelsport | ||
Gymnastiek | ||
Ritmiek | ||
Terugslagsport | ||
Zwemmen | ||
Wiskunde | 4/5 | 4/5 |
Verdiepingsateliers* | 2 | 2 |
-Omni | ||
-(Sport)psychologie | ||
-Toegepaste wetenschappen | ||
TOTAAL | 32 | 32 |
*Je kiest 1 atelier.
Wat is een verdiepingsatelier?
In de derde graad maak je de keuze uit één verdiepingsatelier dat voortbouwt op de vaardigheden en kennis, opgedaan in de verbredingsateliers van de tweede graad. Dit leertraject richt zich in de diepte op de uitbreiding van kennis en vaardigheden binnen het specifieke vakgebied en meer specifiek een eerder verkend verbredingsatelier.
Tussen welke verdiepingssateliers kan ik kiezen en hoe kan die mogelijk ingevuld worden?
OMNI
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Verdieping in sportdisciplines die buiten het leerplan vallen. Items uit sport-pedagogisch handelen. …
(SPORT)PSYCHOLOGIE
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Bestuderen van onderwerpen als motivatie, concentratie en mentale weerbaarheid in relatie tot sportprestaties.
Aandacht voor de sociale en ethische benadering van verantwoord omgaan met het eigen lichaam en het in groep bewegen en sport beoefenen.
Werken aan teambuilding en groepsdynamiek tijdens teamsportactiviteiten.
Bestuderen hoe stress topprestaties kan beïnvloeden en technieken om hiermee om te gaan.
Concept van mentale weerbaarheid, ook wel ‘Mental Toughness’ genoemd; hoe dit deels aangeboren en deels aangeleerd is.
Oefeningen om de stressbestendigheid te vergroten zoals oneerlijke arbitrage simuleren en afleidingen creëren tijdens sportactiviteiten.
Concentratieoefeningen uitvoeren bij vermoeidheid.
Reflecteren op stressvolle situaties en ontwikkelen van vaardigheden om hiermee om te gaan.
Ontwikkelen van oplossingsgericht denken en strijdvaardigheid. …
TOEGEPASTE WETENSCHAPPEN
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Uitvoeren van experimenten en opstellen van nauwkeurige verslagen (o.a. met behulp van Excel)
STEM-projecten die de theoretische wetenschappen concreet maken zoals biotoopstudies, onderzoek van dieren en planten, teeltechnieken, vegetatiestudies, labo-onderzoek, etc.
Ontwikkelen van een wetenschappelijke denkwijze (probleemoplossend, analytisch en onderzoekend).
Leren zelfstandig en kritisch informatiebronnen raadplegen.
Verbanden leggen tussen de behandelde leerstof en de actualiteit.
Verdiepingsateliers worden enkel ingericht bij voldoende belangstelling.