Moderne talen-Wetenschappen (D)
"Taal en wetenschap... een straffe symbiose!"
Moderne talen-wetenschappen is een sterk-theoretische richting. De wetenschappen komen op een deductieve, empirische en probleemoplossende manier aan bod. Het kritisch en analytisch vermogen wordt verder aangescherpt. De moderne (vreemde) talen Nederlands, Duits, Engels en Frans vormen de tweede pijler van deze studierichting. Binnen deze taalvakken komt de focus te liggen op de ontwikkeling van de communicatieve vaardigheden, die alsmaar belangrijker worden in onze sterk geïnternationaliseerde samenleving.
Profiel
Leerlingen Moderne talen-wetenschappen tonen inzicht in complexe leerinhouden, leggen vlot verbanden en kunnen logisch redeneren. Deze leerlingen excelleren in verbale en linguïstische vaardigheden en hebben een uitstekend gevoel voor taal. Ze analyseren taal op een abstract niveau en gaan op een gestructureerde manier om met talen. Ze kunnen zich vlot en passend uitdrukken in verschillende moderne talen en zijn nieuwsgierig naar andere culturen. Ze hebben een goed begrip van taal als systeem en zijn geïnteresseerd in literatuur. Bovendien kunnen ze zich vlot en passend uitdrukken in verschillende moderne talen. Daarnaast verkennen ze systematisch verbanden bij het onderzoeken van fenomenen en het oplossen van problemen in biologie, chemie en fysica. Ze maken gebruik van geowetenschappelijke methoden om ruimtelijke fenomenen te analyseren. Ook zetten ze wiskundige vaardigheden in en hanteren abstracte wiskundige concepten bij het oplossen van problemen.
En daarna?
Na een middelbare opleiding Moderne talen - wetenschappen heb je keuze uit een breed studieaanbod: een professionele bachelor of een academische bachelor met aansluitend een master.
Lessentabel
Moderne Talen-Wetenschappen | ||
5de | 6de | |
Algemene vorming | 7 | 7 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Academisch Nederlands | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | 2 |
Richtingspecifieke vorming | 23 | 23 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Duits | 2 | 2 |
Engels | 3 | 2 |
Frans | 4 | 4 |
Natuurwetenschappen | 5 | 6 |
-Biologie | 1 | 1 |
-Chemie | 2 | 2 |
-Fysica | 2 | 3 |
Nederlands | 4 | 4 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Verdiepingsateliers* | 2 | 2 |
-Engels plus | ||
-Frans plus | ||
-Toegepaste wetenschappen | ||
TOTAAL | 32 | 32 |
*Je kiest 1 atelier.
Wat is een verdiepingsatelier?
In de derde graad maak je de keuze uit één verdiepingsatelier dat voortbouwt op de vaardigheden en kennis, opgedaan in de verbredingsateliers van de tweede graad. Dit leertraject richt zich in de diepte op de uitbreiding van kennis en vaardigheden binnen het specifieke vakgebied en meer specifiek een eerder verkend verbredingsatelier.
Tussen welke verdiepingssateliers kan ik kiezen en hoe kan die mogelijk ingevuld worden?
ENGELS PLUS
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Verkennen van Engelstalige culturen door middel van film, muziek en literatuur.
Virtuele rondleidingen door Engelstalige steden of musea.
Podcast, blog of vlog maken over onderwerpen die aansluiten bij eigen interesseveld.
Analyseren van TED Talks en een eigen TED Talk voorbereiden.
Uitwisselingsprogramma met een school in een Engelstalig land (eTwinning, Erasmus Plus). …
FRANS PLUS
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Verkennen van de francofone wereld door middel van film, muziek en literatuur.
Virtuele rondleidingen door Franstalige steden of musea.
Podcast, blog of vlog maken over onderwerpen die aansluiten bij eigen interesseveld.
Analyseren van TED Talks en een eigen TED Talk voorbereiden.
Uitwisselingsprogramma met een school in Wallonië, Luxemburg of Frankrijk (eTwinning, Erasmus Plus) …
TOEGEPASTE WETENSCHAPPEN
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Uitvoeren van experimenten en opstellen van nauwkeurige verslagen (o.a. met behulp van Excel)
STEM-projecten die de theoretische wetenschappen concreet maken zoals biotoopstudies, onderzoek van dieren en planten, teeltechnieken, vegetatiestudies, labo-onderzoek, etc.
Ontwikkelen van een wetenschappelijke denkwijze (probleemoplossend, analytisch en onderzoekend).
Leren zelfstandig en kritisch informatiebronnen raadplegen.
Verbanden leggen tussen de behandelde leerstof en de actualiteit. …
Verdiepingsateliers worden enkel ingericht bij voldoende belangstelling.