Technologische wetenschappen & Engineering (D)
"Engineers maken dromen waar!"
Technologische wetenschappen en engineering is een sterk wiskundige richting. Deze richting combineert een brede algemene vorming met natuur- en technisch-wetenschappelijk denken en vaardig zijn. Daarnaast staan de kernwetenschappen mechanica, elektriciteit-elektronica, chemie en informaticawetenschappen centraal. Je denkt in functie van het concept en diept je vaardigheden in het modelleren en engineeren uit (IOT, CAD/CAM).
Profiel
Leerlingen Technologische wetenschappen en engineering tonen inzicht in complexe leerinhouden, leggen verbanden en kunnen logisch redeneren, vooral binnen de focus van het studiedomein. Ze exploreren planmatig verbanden en mogelijkheden bij het onderzoeken van fenomenen en het oplossen van problemen. Hun doel is om technische uitdagingen aan te gaan ten behoeve van de mensheid en de samenleving door middel van engineering. Ze zien het als een uitdaging om een brede waaier aan inzichten op het vlak van wiskunde, toegepaste fysica en toegepaste chemie doelgericht met elkaar in verband te brengen door middel van analytisch en inzichtelijk denken. Ze zijn gericht op exploratief, probleemoplossend en onderzoekend handelen. Daarnaast ervaren ze plezier in wiskundig denken, redeneren en argumenteren en houden ze van een meer formele benadering van wiskunde. Ze hanteren wiskundig theoretisch-abstracte begrippen, concepten, eigenschappen en methodes, en gebruiken ze bij het oplossen van problemen.
En daarna?
Na een middelbare opleiding Technologische wetenschappen en Engineering heb je keuze uit een breed studieaanbod: een professionele bachelor of een academische bachelor met aansluitend een master.
Lessentabel
Technologische wetenschappen & Engineering | ||
| 5de | 6de |
Algemene vorming | 15 | 14 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Academisch Nederlands | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 0 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 3 | 3 |
Richtingspecifieke vorming | 15 | 16 |
Technologische wetenschappen & engineering** | 9 | 10 |
-Chemie | 2 | 2 |
-Engineering | 2 | 3 |
-Fysica/Elektriciteit | 2 | 2 |
-Fysica/Mechanica | 3 | 3 |
Wiskunde | 6 | 6 |
Verdiepingsateliers* | 2 | 2 |
-Tech repair | ||
-Toegepaste elektromechanische fysica | ||
-Toegepaste wiskunde | ||
TOTAAL | 32 | 32 |
*Je kiest 1 atelier.
Wat is een verdiepingsatelier?
In de derde graad maak je de keuze uit één verdiepingsatelier dat voortbouwt op de vaardigheden en kennis, opgedaan in de verbredingsateliers van de tweede graad. Dit leertraject richt zich in de diepte op de uitbreiding van kennis en vaardigheden binnen het specifieke vakgebied en meer specifiek een eerder verkend verbredingsatelier.
Tussen welke verdiepingssateliers kan ik kiezen en hoe kan die mogelijk ingevuld worden?
TECH REPAIR
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Praktische toepassing van theoretische kennis.
Onderzoekend, experimenterend en exploratief werken.
Ontwikkeling van probleemoplossend, analytisch en onderzoekend denken.
Begrip van materialen en hun toepassingen. …
TOEGEPASTE ELEKTROMECHANISCHE FYSICA
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Elektrische, mechanische en pneumatische onderhoudsacties plannen en uitvoeren.
Ontwerpen en bouwen van prototypes met behulp van digitale technieken.
Realiseren van kleine projecten met opgedane kennis.
Ontwikkelen van probleemoplossend, analytisch en onderzoekend denken.
Leren denken in functie van processen binnen automatisatie, industriële elektrische installaties en programmeerbare sturingen.
Toepassen van STIEM-principes (Science, Technology, IT, Engineering, Mathematics). …
TOEGEPASTE WISKUNDE
Een mogelijke invulling kan uit volgende items bestaan:
Verdieping in verschillende domeinen van wiskunde: algebra, meetkunde, analyse, statistiek en kansrekening.
Ontwikkeling van vaardigheden om vraagstukken en toepassingen uit verschillende domeinen correct aan te pakken.
Coderen en computationele wiskunde zoals de introductie en het programmeren met Python of een andere geschikte taal, het implementeren van wiskundige algoritmen als numerieke methoden voor het oplossen van vergelijkingen, simulaties van natuurkundige systemen of statistische analyses en visualisaties van datasets.
Toepassingsgerichte projecten zoals het modelleren van reële problemen m.b.v. differentiaalvergelijkingen, cryptografie en de wiskundige principes achter versleuteling of het optimaliseren van processen in de industrie of logistiek.
Oefenen in het presenteren van wiskundige resultaten en conclusies
Verdiepingsateliers worden enkel ingericht bij voldoende belangstelling.