Technologische wetenschappen- Mechanica/Wiskunde (D)
"Engineers turn dreams into reality."
Technologische wetenschappen is een sterk theoretische richting. Binnen boeiende STEM-projecten ga je ontdekkend, onderzoekend en experimenterend aan de slag. In deze wetenschappelijke en sterk wiskundige richting leer je conceptueel en computationeel denken. Daarbij ontwikkel je de 21ste-eeuwse vaardigheid van het engineeren, geënt op de technologie van vandaag en morgen.
Profiel
- Je hebt een brede algemene kennis, in het bijzonder voor wiskunde, wetenschappen en technologie;
- Je toont aanleg voor analytisch en inzichtelijk denken en kan verbanden leggen tussen leerinhouden en logisch redeneren;
- Je kan geordend denken en wiskundig abstracte begrippen/concepten hanteren en inzichtelijk aanwenden in contexten van engineering;
- Je bent gericht op exploratief, probleemoplossend en onderzoekend handelen en wil uitdagingen aangaan in engineeren.
En daarna?
De meest logische vervolgrichtingen in de derde graad zijn Technologische wetenschappen & engineering en Mechatronica.
Lessentabel
Technologische wetenschappen Mechanica/Wiskunde | ||
3de | 4de | |
Algemene vorming | 17 | 17 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 |
Digiskills | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Richtingspecifieke vorming | 13 | 13 |
Technologische wetenschappen | 8/9 | 8/9 |
-Chemie | 2 | 1 |
-Engineering | 3 | 3 |
-Fysica/Elektriciteit | 1 | 2 |
-Fysica/Mechanica | 2/3 | 2/3 |
Wiskunde | 4/5 | 4/5 |
Verbredingsateliers* | 2 | 2 |
-Prototyping en design | ||
-Toegepaste elektromechanische fysica | ||
-Toegepaste wetenschappen | ||
-Toegepaste wiskunde (enkel TWEWI) | ||
TOTAAL | 32 | 32 |
*Je kiest 2 ateliers
Wat is een verbredingsatelier?
Een verbredingsatelier is een leertraject binnen de tweede graad (3e en 4e jaar) dat gericht is op het uitbreiden van de kennis en vaardigheden van leerlingen binnen een specifiek vakgebied. Deze ateliers bieden richtingsspecifieke inhoud, waarmee leerlingen hun interesse en kennis verder kunnen verkennen. Ze krijgen de kans om hun horizon te verbreden en nieuwe inzichten op te doen, wat hen helpt een bredere basis te leggen voor hun verdere leerproces.Aan het begin van de tweede graad kiezen leerlingen twee verbredingsateliers, die gedurende beide jaren hetzelfde blijven.In de derde graad maken leerlingen de keuze voor één verdiepingsatelier, waarin ze zich verder verdiepen in een onderwerp dat ze eerder hebben verkend in de verbredingsateliers.
Tussen welke verbredingsateliers kan ik kiezen?
De beschrijving geeft slechts een mogelijke inhoud weer.
- Prototyping en design
- Onderzoek naar materialen, hun eigenschappen en toepassingen
- Ontwikkelen van digitale prototypes in een 3D-tekenpakket.
- Uitvoeren van deze prototype onderdelen met behulp van 3D-printer, lasercutter,…
- Samenstellen van prototype door samenbouwen van de verschillende onderdelen.
- Toegepaste elektromechanische fysica
- Elektrische, mechanische en pneumatische onderhoudsacties plannen en uitvoeren
- Ontwerpen en bouwen van prototypes met behulp van digitale technieken
- Realiseren van kleine projecten met opgedane kennis
- Ontwikkelen van probleemoplossend, analytisch en onderzoekend denken
- Leren denken in functie van processen binnen automatisatie, industriële elektrische installaties en programmeerbare sturingen
- Toepassen van STIEM-principes (Science, Technology, IT, Engineering, Mathematics)
- Toegepaste wetenschappen
- Uitvoeren van experimenten en opstellen van nauwkeurige verslagen (o.a. in Excel)
- STEM-projecten die de theoretische wetenschappen concreet maken, zoals: biotoopstudies, onderzoek van dieren en planten, teelttechnieken, vegetatiestudies, labo-onderzoek
- Ontwikkelen van een wetenschappelijke denkwijze (probleemoplossend, analytisch en onderzoekend)
- Leren zelfstandig en kritisch informatiebronnen raadplegen
- Verbanden leggen tussen de behandelde leerstof en de actualiteit
- Toegepaste wiskunde (enkel in TWEWI)
- Verdieping in verschillende domeinen van de wiskunde: algebra, meetkunde, analyse, statistiek en kansrekening
- Ontwikkeling van vaardigheden om vraagstukken en toepassingen uit verschillende domeinen correct aan te pakken: coderen en computationele wiskunde
- Toepassingsgerichte projecten: modelleren van reële problemen met behulp van differentiaalvergelijkingen, cryptografie en de wiskundige principes achter versleuteling, optimalisatie van processen in de industrie of logistiek
- Oefenen in het presenteren van wiskundige resultaten en conclusies
Verbredingsateliers worden enkel ingericht bij voldoende belangstelling!